Thursday 7 December 2017

Selok belok forexworld no Brasil


Selok selok-belok slok-blok Kamus Pelajar selok selok-belok 1 pertalian atau hubungan antara satu dgn yg lain sangkut paut: Tidak ada lagi antara kami dgn mereka. Kamus Pelajar selok selok-belok 2 hal-hal yg berkaitan dgn sesuatu yg lain: Orang Melayu hendaklah mempelajari perniagaan drpd orang Cina. Kamus Pelajar selok-belok (slok-blok) 1. selok jumbai perhubungan atau pertalian antara satu dgn lain (kekeluargaan dll), kaitan, sangkut-paut: antara saya dgn dia, tidak ada nya 2. sesuatu yg ada hubungannya dgn yg lain, Hal yg berkaitan dgn sesuatu: Johan mempelajari berniaga mereka sedang menghuraikan sesuatu kepadanya tentang pelayaran 3. hal yg berselit-belit (berliku-liku): mereka tahu benar akan segala kerja-kerja yg sedang dijalankan itu berselok-belok 1. berkaitan (kekeluargaan dll ), Bersangkut paut 2. ada hubungannya dgn, berkait-kait dgn, berbelit-belit dgn 3. lt. bgt banyak kesulitannya, sukar, sulit. Kamus Dewan Edisi Tiga selak - selok selok-belok. Kamus Dewan Edisi Empat selok-belok (slok-blok) 1. selok jumbai ark perhubungan atau pertalian antara satu dgn lain (kekeluargaan dll), kaitan, sangkut-paut: antara saya dgn dia, tidak ada nya 2. sesuatu yg ada hubungannya dgn Yg lain, hal yg berkaitan dgn sesuatu: Johan mem-pelajari berniaga mereka sedang meng-huraikan sesuatu kepadanya tentang pelayaran 3. hal yg berselit-belit (berliku-liku): mereka tahu benar akan segala kerja-kerja yg sedang dijalankan itu berselok - Belkin 1. berkaitan (kekeluargaan dll), bersangkut paut 2. ada hubungannya dgn, berkait-kait dgn, berbelit-belit dgn 3. banyak kesulitannya, sukar, sulit. Kamus Dewan Edisi EmpatSELOK-BELOK ILMU FIQH Apa maksud ilmu Fiqh Dari segi bahasa kalimah Fiqh bermaksud memahami. Pada asalnya ia bermaksud memahami agama secara keseluruhannya. Namun kemudiannya dikhususkan ulamak kepada memahami ajaran Islam yang berkaitan dengan hukum-hakam amali sahaja, iaitu percakapan, perbuatan dan hal-ehwal luaran manuscrito tanpa menyentuh soal aqidah dan akhlak. Secara lebih jelas, ilmu Fiqh ditakrifkan oleh ulamak sebagai Ilmu berkenaan hukum-hakam Syarak yangbersifat amali yang diperolehi dari dalil-dalilnya secara terperinci. 1. Para ulamak membahagikan hukum-hakamSyarak kepada tiga iaitu a) Hukum-hakam I8217tiqad b) Hukum-hakam 8216Amali c) Hukum-hakam akhlak. Medan pengajian ilmu Fiqh ialah yang kedua di atas iaitu hukum-hakam amali. Ilmu Fiqh tidak menyentuh tentang hukum-hakam I8217tiqad, begitu juga tidak menyentuh tentang akhlak. 2. Perkataan Syarak bermaksud Allah dan Rasul. Dalil-dalil Syarak pada dasarnya ialah Kitab Allah (yakni al-Quran) danSunnah RasulNya. Namun secara terperinci ia merangkumi juga Ijmak, Qiyas dan sebagainya. Apakah tujuan mempelajari ilmu Fiqh Tujuan mempelajari ilmu Fiqh ialah untuk mengetahui hukum-hakam Syara8217 mengenai setiap tingkah laku manuscrito melaksanakan hukum-hakam tersebut dalam kehidupan dalam segenap ruang dan lapisannya. Ilmu Fiqh amat berguna sama ada kepada ulama8217, mufti, qadhi mahupun orang awam biasa. Bagi para ulama, mufti dan qadhi, mereka perlu mendalami ilmu ini untuk mengajar orang ramai tentang hukum Syara8217, memberi fatwa dan memutuskan hukuman terhadap sesuatu kes. Adapun orang awam, mereka perlu mengetahui ilmu ini agar dapat menjalani kehidupan seharian bertepatan dengangaris panduan yang ditetapkan Syara8217. Apa maksud hukum Syarak Kita sebutkan tadi bahawa tujuan mempelajari ilmu Fiqh ialah untuk mengetahui hukum Syara8217 atas setiap perbuatan kita. Apa yang dimaksudkan dengan hukum Syara8217 Hukum Syara8217 ialah Ketetapan de Allah ke atas perbuatan-perbuatan hamba yang mukallaf sama ada ia perlu dilakukan atau perlu ditinggalkan atau diberi pilihan untuk melakukannya atau meninggalkannya. Ketetapan ini diketahui berdasarkan penelitian terhadap dalil-dalil Syara iaitu al-Quran, as-Sunnah, Ijma, Qias dan sebagainya oleh para ahli Fiqh atau Mujtahid. Berapakah pembahagian hukum Syarak Melihat kepada pengertian hukum di atas, dapat kita simpulkan bahawa perbuatan-perbuatan hamba mengikut hukum Syarak berada dalam tiga bahagian besar Pertama Perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya dilakukan Kedua Perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya ditinggalkan Ketiga Perbuatan-perbuatan yang diberi pilihan (Yakni terserah kepada manusia sama ada ingin melakukannya ataumeninggalkannya) Kemudian, bahagian pertama dan kedua terbahagi pula kepada dua jenis Pertama Yang dituntut secara jazam iaitu tuntutan mesti. Kedua Yang dituntut tidak secara jazam, iaitu tuntutan secara galakan sahaja, bukan tuntutan mesti atau wajib. Bagi bahagian pertama (iaitu perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya dilakukan), jika jenis tuntutan adalah jazam (yakni mesti), maka ia dinamakan wajib. Adapun jika jenis tuntutan adalah tidak jazam (tidak mesti), iaitu hanya galakan sahaja, maka ia dinamakan sunat. Bagi bahagian kedua pula (iaitu perbuatan-perbuatan yang dituntut supaya ditinggalkan), jika jenis tuntutanadalah jazam (yakni mesti), maka ia dinamakan haram. Adapun jika jenis tuntutan adalah tidak jazam (tidak mesti), iaitu hanya galakan sahaja, maka ia dinamakan makruh. Kesimpulan Setelah memahami pengertian dan pembahagian hukum Syarak di atas, dapat kita simpulkan perbuatan-perbuatan mukallaf mengikut hukum Syarak terbahagi kepada lima jenis 1. Yang wajib iaitu perbuatan-perbuatan atau amalan-amalan yang mesti dilakukan di mana jika ditinggalkan akan berdosa. 2. Yang sunat iaitu perbuatan-perbuatan atau amalan-amalan yang digalakkan melakukannya por Syarakiaitu diberi pahala sesiapa yang melakukannya, namun tidaklah berdosa jika ditinggalkannya. 3. Yang haram iaitu amalan-amalan atau perbuatan-perbuatan yang mesti ditinggalkan di mana jika dilakukan akan berdosa. 4. Yang makruh iaitu amalan-amalan atau perbuatan-perbuatan yang digalakkan meninggalkannya iaitu diberi pahala kepada orang yang meninggalkannya (kerana Allah), namun tidak dikira berdosa jika dilakukannya. 5. Yang mubah (harus) iaitu perbuatan-perbuatan atau amalan-amalan yang diserah kepada pilihan manuscrito samaada ingin melakukannya atau meninggalkannya di mana sebarang pilihannya tidak akan membawa implikasi dosa atau pahala. Tidak ada perbuatan mukallaf dara sekecil-kecil hingga sebesar-besarnya melainkan tertakluk dengan salah satudari hukum lima di atas. Apa makna mukallaf Siapakah yang dikatakan sebagai mukallaf Mukallaf ialah seorang yang telah mencukupi syarat untuk diberikan taklif Syarak (yakni tuntutan dankewajipan Syarak). Orang yang mukallaf wajib mematuhi ketetapan agama dan setiap perbuatan dan perlakuannya tertakluk dengan hukum yang telah ditetapkan oleh agama sama ada wajib, haram, harus dan sebagainya tadi. Syarat-syarat mukallaf ialah: 1. Telah sampai umur (yakni baligh) 2. Memiliki akal yang waras 3. Sampai dakwah kepadanya 4. Sempurna pancandera, khususnya penglihatan atau pendengaran. Siapakah orang-orang yang terkeluar dari kelompok mukallaf Dari takrif dan syarat-syarat mukallaf tadi, terkeluar dari kelompok mukallaf: 1. Kanak-kanak yang belum baligh. Kanak-kanak yang mati sebelum baligh, ia akan selamat (dari siksaan Allah) sekalipun anak-anak orang kafir. 2. Orang gila atau tidak siuman 3. Orang-orang yang tidak sampai dakwah kepadanya termasuklah ahlul-fatrah iaitu orang-orang yang hidup di antara zaman pengutusan Rasul (yakni mereka jauh dari Rasul yang terdahulu dan tidak berkesempatan dengan Rasul yang bakal datang) atau Hidup di zaman Rasul yang bukan diutuskan kepada mereka. Mereka akan selamat dari siksaan Allah kerana tidak sampai dakwah kepada mereka. (Rujuk: Hasyiyah Imam al-Baijuri 8216ala Jauharati-Tauhid, hlm. 67-68). Apa cabang-cabang ilmu yang terkandung dalam ilmu Fiqh Ilmu Fiqh merangkumi dua bahagian besar 1. Ibadah iaitu hukum-hakam yang menyentuh hubungan manuscrito dengan Tuhan. Ia merangkumi ibadah solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya. 2. Muamalat iaitu hukum-hakam yang menyentuh hubungan manusia sesama manusia. Cabang mu8217amalat ini merangkumi pula bidang-bidang berikut a) Hukum-hakam tentang kekeluargaan yang merangkumi perkahwinan, perceraian, perwarisan, nafkah dan sebagainya. B) Hukum-hakam tentang harta seperti jual-beli, sewa-menyewa, gadaian, jaminan dan sebagainya. C) Hukum-hakam tentang sistem pemerintahan dan pentadbiran negara merangkumi kewajipan melantik ketua negara, tanggungjawab ketua negarapemimpin dan hak dan kewajipan rakyatwarga negara. D) Hukum-hakam tentang kehakimanpengadilan merangkumi membuat keputusan (al-qadha), pendakwaan, prinsip-prinsip hukuman, kesaksian, sumpah, keterangan dan sebagainya. E) Hukum-hakam tentang ahli Zimmah (orang bukan islamismo eang mendiami dalam negara Islam) merangkumi hak-hak dan Tanggungjawab mereka terhadap negara dan sebagainya. F) Hukum-hakam tentang hubungan antarabangsa merangkumi hubungan negara Islam dengan negara-negara luar de massa damai atau ketika perang. G) Hukum-hakam tentang kewangan negara merangkumi sumber-sumber pendapatan negara de perbelanjaan-perbelanjaannya. H) Hukum-hakam tentang jenayah dan hukuman merangkumi penetapan perkara-perkara yang terlarang dan hukuman-hukumannnya, cara-cara menetapkanmensabit kesalahan-kesalahan jenayah dan perlaksanaan hukuman terhadapnya. Apakah sumber-sumber ilmu Fiqh Sumber-sumber ilmu Fiqh bermaksud dalil-dalil yang menjadi sandaran ahli-ahli Fiqh (Faqih atau Fuqahak) dalam mengeluar hukum-hakam Fiqh. Ia terdiri dari sumber-sumber asal do sumber-sumber sokongan. Sumber asal bagi ilmu Fiqh ada dua sahaja iaitu 1. Al-Quran 2. As-Sunnah Sumber-sumber sokongan bermaksud dalil-dalil tambahan yang membantu ahli-ahli Fiqh untuk mengeluarkanhukum-hakam Fiqh menepati prinsip sumber asal di atas (al-Quran dan Como-Sunnah). Ia terdiri dari 1. Ijmak 2. Qiyas 3. Istishab 4. Masalih Mursalah 5. Istihsan 6. Uruf 7. Syariat terdahulu

No comments:

Post a Comment